Zrovna minulý týden vyšel v Respektu zajímavý článek o tom, jak
nás velké obchodní řetězce prostřednictvím svých výhodných kartiček
sledují. A nejen to. Neuplynul ani týden a přišlo vyúčtování mého sběru
Tesco-bodů za uplynulý kvartál. Jako by si redakce vydání článku
naplánovala přesně na dobu, kdy jeden z největších řetezců v zemi začne s
obesílkou svých zmapovaných zákazníků...
To, že
když dostaneme jakousi kartičku, a je jedno, jestli v Ikei nebo
zmiňovaném Tesku, na které budeme mít nějakou tu výhodu, je asi většině
rozumně myslících lidí jasné, že si někam ta data o nákupu budou
ukládat. V tom onen článek až tak převratný není. Ani zjištění, že na
základě sesbíraných dat budou pak cílit akční nabídku, asi nikoho
nepřekvapí.
Náš věrný zákazníku...
Tesco
se mnou ve své obsílce jedná jako s někým, kdo k nim přijde na nákup
třikrát do týdne a pokaždé tam nechá závratnou sumu peněz. Kdyby
analyzovali krom zboží i kolikrát jsem u nich byl a kdy asi nastal zlom a
já se sběrem bodů takřka přestal, jistě by jim to přineslo výrazně
více, než zjištění, že jsem u nich v posledních x měsících koupil jen
Shock, kyselé Skittels a neperlivou ochucenou Dobrou vodu s příchutí
bílých hroznů, která tenkrát byla v akci, jinak by mi nestálo za to pro
ni jet zrovna do Teska. Přišli by totiž na to, že krátce poté, co svůj
hypermarket přestavěli k "lepšímu", dost lidí (přinejmenším z mého
okolí) se k nim obrátilo zády.
Jak si vlastně pamatuji, že jsem u nich kupoval právě ony tři zmíněné produkty? Nepamatuji, ale Tesco ano.
Pro ještě výhodnější nákup
Tesco ke svému vyúčtování bodů (kdy za 100,-Kč má každý člen TescoClubu
nárok na 1,-Kč slevu) jsou i slevové poukázky na různé produkty.
Poskládat nabídku pro "zákazníka" jako jsem já, je to vcelku problém -
dostávám slevu 20% na tři produkty: Dobrou vodu bílý hrozen, Shock a
Skittels. Jestli mě sleva o výši jedné pětiny ze tří de facto
desetikorunových položek naláká k nákupu, o tom lze s úspěchem
pochybovat. Pryč už je však doba, kdy se mi nabízel dvojnásobek bodů za nákup a podobně.
Chytré vzorečky
Řetězce už mají tak dobře zmapovaná data, že na základě vhodných vzorečků dokáží přijít i na změnu stavu u zákazníka, třeba začátek těhotenství. Už s předstihem najednou nabízí pleny a další příslušenství pro nastávajícího potomka. Naštěstí to tak funguje především v Americe, dříve či později lze však tento trend čekat i doma.
Co už doma platí a čeho si třeba sám nejsem vědom (a proto se vyplatí číst i jiné články než jen ty své), spolu se vstupem do super výhodného TescoClubu, kde máme zaručenou jedno procentní návratnost naší útraty, jsme podepsali i souhlas, že naše osobní data může Tesco poskytnout třetí straně.
Pak už se vyplatí zvažovat o tom, zda nám to procento (koruna ze sta) stojí za to. A hned se nabízí otázka jiná - jak se dá z klubu vystoupit? Je to tak "snadné" jako třeba opustit facebook, kde po nás tak jako tak po úporném boji zůstane precizní záznam? Vyzkoušíme. Pokud to bude něco pikantního, určitě se o tom zmíním v některém z dalších článků.
Žádné komentáře:
Okomentovat