21. srpna 2010

ZOO :: A je po letní škole

STEJNĚ JAKO KAŽDÝ ROK se i letos v ostravské ZOO konala letní škola. Každý turnus trval pět dní, turnusy byly tři, a tak se po třech týdnech prostřídalo na osmdesát dětí. A teď je již po všem. Musím uznat, že se letos program nadmíru vydařil - jeden den se jelo na výlet do Bartošovické záchranné stanice, děti si nabatikovaly trička, denně měly přednášky (o šelmách, dravcích, plazech a vodních živočiších) a pro odreagování se také denně hrály různé hry a soutěže. Zhruba taková je celá podstata letní školy. Dříve začínala v osm ráno a končila v jednu odpoledne, letos došlo k posunu o jednu hodinu (tedy od devíti do dvou), aby se po ZOO nepotulovaly děti před otevřením ZOO. Nutno taky podotknout, že počasí vyšlo, jako by jej někdo objednal. Pokud někdy pršelo, pak až odpoledne po skončení programu, a jen jednou, hned v prvním týdnu začalo pršet ve chvíli, kdy se mělo pomalu chystat na táborák a párky, běžně opékané, byly mimořádně "jen" uvařené.

KAŽDÝ TURNUS byl něčím charakteristický. První týden byly vzorné děti, programu se účastnily v plném nasazení a dalším dvěma turnusům nasadily vysokou laťku. Ta pochopitelně hned o týden později padla - a to málem pod zem. Chvílemi až neovladatelná skupinka naše naděje v lepší zítřky naší budoucí generace opravdu rozcupovala na kousky. Nakonec poslední týden byl nejpestřejší. První den se všichni zdáli zakřiknutí a tiší, pak se ale zhruba polovička dětí rozkoukala a měli jsme polovičku klidnou a polovičku rozjivenou. To ale ani moc nevadilo, protože když došlo na program a na to, že jsme po dětech něco chtěli, tak se tak taky stalo.

děs třívykřičníkový
Deimos trexclamatio
ABY NEZŮSTALO VŠE PŘI STARÉM, krapet jsme museli pozměnit pravidla chodu letní školy na základě stížností některých rodičů z loňského roku. Našli se totiž tací, kterým vadilo, že jejich děti, sourozenci, soutěží proti sobě a sbírají body. Na základě toho jsme letos nemohli děti dělit do skupin a už vůbec ne je nějak bodovat...
Celotýdenním úkolem bylo vymyslet "nově objevený druh", čili nakreslit nějakého fantastického tvora a vymyslet k němu zařazení do systému, jak byl objeven a podobně. Sice jsme tvořili jakousi porotu, ale na konci jsme nevyhodnotili nejlepší výtvor, nýbrž jen řekli: "Měli jste to všichni moc pěkné." Ano, takhle budou děti velmi dobře připraveny na neúspěchy, ať u přijímaček, tak u konkurzů do zaměstnání.
Když pak děti tvořily skupinky na nějaký program, nechali jsme je, aby se rozdělily samy. Jen těžko pak vytvoříte přiměřeně vyrovnané týmy, které mohou proti sobě soupeřit v rámci férové hry, když se vám vytřídí všechny holky (kterým je hra celkem ukradená) do jedné skupiny. Kdybychom to totiž mohli rozdělit my, jedna holka v každém družstvu by byla dostatečně motivovaná výkony těch, které program bavil. Ale takhle...?
A tak bych mohl pochopitelně pokračovat i několik dalších odstavců. Pro přiměřený obrázek o letní škole v ZOO by to pro tentokrát stačilo.

Poznámka: Děs třívykřičníkový je smyšleným a nově objeveným tvorem poroty.

1 komentář:

-rih- řekl(a)...

Pěkně shrnuté ty tři týdny, se vším mohu plně souhlasit. Proto jen doplním jednu věc - bez výjimky (a to i u turnusu prvního) jsme naráželi na problém, když jsme po dětech chtěli práci. Jeden příklad za všechny: děti byly i celkem snaživé, ale nikdy by mě nenapadlo, že jim budeme muset dávat rychlokurz o tom, jak se drží metla...